Ketika Ulama Dakwah Jalan Kaki

Subhanallah..!! Beginilah bila ulama keluar 1 tahun jalan kaki, mujahadah di jalan Allah, kadang meniyisir perkampungan dan kota, naik gunung turun gunung semata mata untuk menjadikan asbab allah turunkan hidayah untuk umat di seluruh alam,kadang dlm perjalananya penuh ujian suka dan duka,terkadang di satu tempat terusir tapi di satu tempat lain di terima dengan baik,kadang makan alakadarnya seketmunya makanan yg di dapat dan di beli,sering juga jamaah menahan lapar sementara karena belum mndpatkan masjid yg harus di dinggahi,menjga kesatuan hati jamaah lebih di tekankan,karrena amarah dan emosi nafsu setan sedang di godok ketika keluar jalan kaki,allah kariemm..!! Andaikan kalian tahu wahai para ikhwan..!!

Dulu para sahabbat ra dpt menundukan dunia dengan berjlaan kaki sehingga kerajaan parsi dan romawi takluk di kaki kaki para sahabbat,dengan jalan kaki para sahabbat dpt menaklukan baitul maqdis tanpa berperang.."

Allahu akbar..!!!

Dimanakah kini semngat kaum muslimin yg sudah terkotak kotak menjadi serpihan serpihan umat,sungguh jahil segolongan umat yg memandang usaha da'wah yg di I'tiba kan kepda perjalanan para sahabbat ra dulu di anggap sesuatu ajaran yg tiada contoh,kalian telah lama bergelimang dngan nikmatnya dunia sehingga hati dan mata kalian menjadi buta..!

Man kaana fii hadzihi a'ma fahuwwa fill akhiroti a'ma.." Barang siapa yg buta ( membutakan mata hatinya) di dunia,maka allah akan membutakan matanya di akhirat "

sumber

jamaah jalan kaki

0 Response to "Ketika Ulama Dakwah Jalan Kaki"

Post a Comment