Ketika Khuruj 40 Hari di Madura

Ketika khuruj 40 hari di madura, awal April hingga pertengahan Mei 2015

Dimasjid duco/pakong - pamekasan.

Disekitar masjid ada warung kopi, dimana biasanya setiap pagi dan petang, warga sekitar berkumpul diwarung tsb..
dan pada hari kedua di masjid..saya sempatkan

Untuk membaur dgn mereka..!
warung tsb.. tdk menggunakan kursi dan meja..
Melainkan menggunakan dipan-dipan yg berukuran memanjang, sehingga cukup banyak yg duduk2 diatas dipan tsb..

Kemudian saya cari tempat yg masih kosong..
Ketika saya duduk dan membaur dgn mereka..
Dan belum berkata apa2, selain menyapa dgn salam dan berjabat tangan.. !
Tiba2 orang yg tepat duduk dihadapan saya, mengeluarkan sebuah clurit dan diletakan dihadapan saya..dgn muka yg tidak bersahabat...!

Dgn mencoba agar tetap tenang..dan selalu ingat Allah..maka saya kenalkan diri saya...dan tidak berhenti membicarakan kebesaran Allah..

Cukup lama saya berbicara dihadapan mereka , bak seperti seorang sales yg menjajakan dagangannya...dan mereka khusu mendengarkan Apa yg saya tawarkan/bicarakan..
dan akhirnya clurit dikembalikan lagi kedalam sarungnya dan disembunyikan dari pandangan saya, dan yg terlihat oleh saya mata mereka berkaca-kaca..( basah )..

dan merekapun berniat untuk meluangkan waktunya bersama saya itikaf 3 hari dimasjid.

Tak lama kemudian saya dijemput oleh teman dari masjid dimana saya utikaf..
dan akhirnya sayapun pamit , dan mereka memaksa untuk membayarkan segelas kopi yg saya minum...

Masya Allah....!

" Dan apabila mereka mendengarkan apa yg diturunkan kepada Rasul (Muhammad) kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (al-quran) yg telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri) "
Al-Maa-idah ...83)

"Sebab itu sampaikanlah berita gembira itu kepada hamba-hamba KU yang mendenngarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik diantaranya. Mereka itulah orang-orang yang diberikan petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal" (Az-Zumar 17-18)

sumber

carok celurit maDURA


Th 2002 awal maqomi d sumenep..hampir tiap minggu mendengar berita carok..tetapi asbab gencarnya dakwah..skrg dah jarang terdengar..bahkan skrg puluhan bahkan ratusan preman pd ikut ambil bagian dlm ush dakwah ..dan mereka dakwah sm temannya yg belum tobat.
Pernah 15 orang masuk masjid sy..beberapa orang selama 3 hr menggigil ky kena demam..ternyata mereka sdg menahan diri dr makai sabu...Subhanallah..hidayah Ya Allah. (aBDUR rAHMAN)


0 Response to "Ketika Khuruj 40 Hari di Madura"

Post a Comment